Qualitative Methods

1. How to transcribe an interview: CodingVerbalData

2. Analysis & interpretation of ethnographic research material: Overview_Ethnography

3. Technography of gaming cultures in Berlin: Exploring sensuous media, imagination, and the body (with N. Ferrin): FerrinKontopodis_Technography (in press)

Greek Version: Μιχάλης Κοντοπόδης & Nino Ferrin: Τεχνογραφία των Ψηφιακών Παιχνιδιών: Νέα Μέσα, Φαντασία & Σώμα. Στο: Πυργιωτάκης Ι. (2016). Ερευνητική Μεθοδολογία στις Κοινωνικές Επιστήμες και στην Εκπαίδευση (σσ. 318-341). Αθήνα: Πεδίο.

4. How to analyze a picture or drawing/ Bild und Zeichnungsanalyse: Kontopodis, Michalis & Graeser, Stefanie (2010). Die Leiter Hochgehen“ oder „Wie sich ein marginalisierter Schüler zu seiner Entwicklung in der Schule äußert“: Eine exemplarische Zeichnungsinterpretation auf der Basis der dokumentarischen Methode (On the Way Up the Ladder: How a Marginalized Student Expresses Himself about His Development at School. Exemplary Drawing Interpretation on the Basis of the Documentary Method). Cadernos de Pesquisa em Educação, 16(32), 184-208.

Greek version: Σοφία Τρούλη, Μιχάλης Κοντοπόδης & Stefanie Graeser (2016). Το Παιδικό και Εφηβικό Ιχνογράφημα στην Εκπαιδευτική και Ψυχολογική Έρευνα: Ιστορία, Μεθοδολογικά Ζητήματα και Παραδειγματική Ανάλυση. Στο: Μ. Πουρκός (επιμ). Δυνατότητες και Όρια των Βασισμένων στην Τέχνη Ποιοτικών Μεθόδων. Αθήνα: Ίων.

5.  Kontopodis, Michalis (2012). How Things Matter in Everyday Lives of Preschool Age Children: Material-Semiotic Investigations in Psychology and EducationJournal für Psychologie, 20(2), 1-14. Open access also here: http://www.journal-fuer-psychologie.de/index.php/jfp/article/view/116

Greek version: Μιχάλης Κοντοπόδης (2013). Αναλύοντας υλικές-σημειωτικές διευθετήσεις στην καθημερινή ζωή: Προς μια νέα μεθοδολογία έρευνας στην Εκπαιδευτική Ψυχολογία και τις Κοινωνικές Επιστήμες. Στο: Μ. Πουρκός (Επιμ.) (2013). Δυνατότητες και Όρια της Μείξης των Μεθοδολογιών στην Κοινωνική, Ψυχολογική και Εκπαιδευτική Έρευνα: Επιστημολογικά και Μεθοδολογικά Ζητήματα των Προοπτικών Διεύρυνσης του Ερευνητικού Σχεδιασμού (σσ. 517-528). Αθήνα: Ίων.

6. Short Film: Landless Children – Sem Terrinha, Landless Workers’ Movement – MST, Espirito Santo, Brazil 2010 15.14 min:

This is an ethnographic film about landless children, education and open questions for the future generations of the Landless Workers, by Michalis Kontopodis

Alternatively you can view or download the film also here:

Sem Terrinha / Landless Children (better quality)

http://www.onlinefilm.org/en_EN/film/51401

For further information and analysis see: Landless Children/ Sem Terrinha: A Multimedia Anthropological Scape by M. Kontopodis (Esp. Santo, Brazil 2010-2012), http://landlessmov2010.wordpress.com/

Advertisements